Κινούμαι Ηλεκτρικά: Ισχυρή ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ποδήλατα!

2 Οκτωβρίου, 2020

Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης που ανακοινώθηκαν επιδοτήσεις για την ηλεκτροκίνηση υπάρχει ισχυρή ζήτηση. Εξαίρεση δεν αποτελεί ούτε η χώρα μας!

Το σχετικό πρόγραμμα μέσω του προγράμματος του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος που ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου γνωρίζει μεγάλη ανταπόκριση, καθώς οι αιτήσεις επιδότησης στο σύνολο τους έχουν ξεπεράσει τις 6.500. Ακόμη και αν το πιο μεγάλο ποσοστό τους (πάνω από 90%) αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα, δίκυκλα και τρίκυκλα, η ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο χρονικό διάστημα, με πάνω από 400 αιτήσεις για αγορά αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων (BEV ή Battery Electric Vehicle). Η γεωγραφική κατανομή δείχνει πως σχεδόν το 37% των αιτήσεων αφορούν το λεκανοπέδιο της Αττικής και το 11,5% τη Θεσσαλονίκη (σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Σεπτεμβρίου).

Στο σημείο αυτό να πούμε πως η επιδότηση δίνεται μόνο για αυτού του τύπου τα αυτοκίνητα, καθώς δεν υπάγονται σε αυτήν τα plug-in υβριδικά (PHEV ή Plug-in Electric Hybrid Vehicle) που έχουν περιορισμένη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης. Πάρα ταύτα το μειωμένο κόστος εταιρικής χρήσης έχει βοηθήσει στην αύξηση των πωλήσεων και των PHEV. Αναλυτικά και σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ τα 10 δημοφιλέστερα ηλεκτρικά μοντέλα (και οι EV εκδόσεις τους) της ελληνικής αγοράς για το πρώτο οκτάμηνο της τρέχουσας χρονιάς είναι τα: Peugeot 208 (με 54 πωλήσεις), BMW i3 (35), Skoda Citigo (21), VW Golf (18), Porsche Taycan (12), VW up! (11), Mini Electric (11), Nissan Leaf (10), Smart Fortwo (9) και Mercedes EQC (9). Ενημερωτικά τα επτά δημοφιλέστερα PHEV είναι τα Volvo XXC40 (52), Volvo XC60 (48), BMW X1 (46), Land Rover Range Rover (39), Mini Countryman (36), Porsche Cayenne (36) και BMW X5 (9). To σύνολο των BEV/ PHEV ήταν στα 639 αυτοκίνητα με μερίδιο αγοράς στο 1,21%.

Σχετικά με την επιδότηση για φυσικά πρόσωπα

Οι επιδοτήσεις εγκρίνονται με υποβολή αίτησης μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (kinoumeilektrika.gov.gr/). Ως το τέλος του 2021, το σύνολο των επιδοτήσεων αναμένεται να φθάσει στα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή, μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού και θα εκταμιευθεί με το μοντέλο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον». Την επιδότηση δικαιούνται: φυσικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ, νομικά πρόσωπα και οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρίες δικαιούνται επιπλέον επιδότηση. Αναλυτικά, το οικολογικό bonus που προβλέπεται για τα φυσικά πρόσωπα είναι:

  • Για αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 30.000€ , η επιδότηση αναλογεί στο 20% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€.
  • Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων από 30.001€ έως και 50.000€ η επιδότηση διαμορφώνεται στο 15% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€
  • Για την αγορά δικύκλου ή τρικύκλου το οικολογικό bonus αναλογεί στο 20% της αξίας με μέγιστο ποσό τα 800€
  • Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τέλος, δίνεται ποσοστό 40% επί της αξίας και με μέγιστο ποσό τα 800€

Τα φυσικά πρόσωπα έχουν επίσης την δυνατότητα, εφόσον το επιλέξουν, να επιδοτηθούν με 500€ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή υπό την προϋπόθεση ότι θα τεκμαίρεται η δυνατότητα τους να τον εγκαταστήσουν σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο σημείο στην κύρια κατοικία τους

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα Άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000€ για την αγορά αυτοκινήτου ή 500 ευρώ για την αγορά δικύκλου,τρικύκλου και ποδηλάτου.

Τέλος, δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού οχήματος το οποίο έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα από την 1.1.2013 και πίσω ενώ βρίσκεται στην ιδιοκτησία του αιτούντος τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2020. Η απόσυρση αυτοκινήτου επιβραβεύεται με 1.000€ ενώ αυτή του δικύκλου με 400€.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι οι ωφελούμενοι δεν μπορούν να επιδοτηθούν μεμονωμένα για την αγορά φορτιστή ή για τη απόσυρση, αλλά μόνον εφόσον επιλέξουν να αγοράσουν ή να μισθώσουν ηλεκτρικό όχημα , ενώ εξαιρούνται της απόσυρσης τα ποδήλατα.

Κάτι σημαντικό είναι πως π.χ. στην επιλογή ενός EV αξίας (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) 25.000€ και αν επιθυμεί κάποιος να προσθέσει προαιρετικό εξοπλισμό και η τιμή ανέβει π.χ. στις 30.000€ δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. To οικολογικό bonus υπολογίζεται επί της τιμής έκδοσης του βασικού μοντέλου και κατά συνέπεια υπολογίζεται με βάση τις 25.000€ και στο τιμολόγιο/ απόδειξη αγοράς θα πρέπει εφόσον προστίθεται εξοπλισμός να κοστολογείται διακριτά και με σαφήνεια. Για όσους δε το γνωρίζουν να πούμε πως η ΛΤΠΦ αφορά το άθροισμα της εργοστασιακής τιμής, του κόστους των μεταφορικών και του κέρδους. Είναι δηλαδή η τιμή εκείνη που δεν περιλαμβάνει κανέναν φόρο, η καθαρή αξία του οχήματος.

Σχετικά με την υποβολή αίτησης επιδότησης

Η διαδικασία είναι πολύ απλή και συνοδεύεται από την επισύναψη των απαιτούμενων δικαιολογητικών ανά κατηγορία ωφελούμενου. Για το αίτημα συμμετοχής ο ωφελούμενος εισέρχεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα kinoumeilektrika.ypen.gr και κάνοντας χρήση των κωδικών πρόσβασης στο taxisnet, βρίσκει προσυμπληρωμένα τα στοιχεία του, επιλέγει την κατηγορία οχήματος, το μοντέλο κα την αξία, δηλώνει εάν επιθυμεί οικιακό φορτιστή (μόνο φυσικά πρόσωπα), απόσυρση και εάν υπάγεται στις ειδικές κατηγορίες (μόνον φυσικά πρόσωπα και ΕΔΧ ΤΑΞΙ) και στην συνέχεια θα επισυνάπτει τα απαραίτητα δικαιολογητικά έτσι ώστε να υποβάλει οριστικά την αίτηση.

Η αποδοχή της γίνεται σε χρονικό διάστημα λίγων ημερών, ο ωφελούμενος ενημερώνεται άμεσα με ηλεκτρονικό μήνυμα και στην συνέχεια εφόσον αγοράσει ή μισθώσει το όχημα για το οποίο επιδοτείται έχει την δυνατότητα υποβολής του αιτήματος καταβολής του οικολογικού bonus. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα και ενός ενδιάμεσου σταδίου, αυτού του αιτήματος τροποποίησης, στην περίπτωση που ο ωφελούμενος μεταξύ της αρχικής υποβολής και του αιτήματος πληρωμής αποφασίσει να αγοράσει ή μισθώσει διαφορετικό όχημα (της ίδιας όμως κατηγορίας) από αυτό που αρχικά είχε δηλώσει.

Έτσι για παράδειγμα εάν κάποιος αρχικά είχε επιλέξει να επιδοτηθεί για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάρκας Χ έχει την δυνατότητα να τροποποιήσει το αίτημα μου μόνον εφόσον επιλέξει να επιδοτηθεί για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάρκας Υ, ομοίως για δίκυκλο ή ποδήλατο. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά αναρτώνται άμεσα στην ιστοσελίδα της δράσης και περιέχονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδίδεται. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στον τύπο του ηλεκτρικού ποδηλάτου που επιδοτείται καθώς και στον τύπο του έξυπνου οικιακού φορτιστή, δυο κατηγορίες για τις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που επίσης θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της δράσης.

Κάτι σημαντικό είναι πως οι συμμετέχοντες για να υποβάλλουν αίτημα συμμετοχής πρέπει προηγουμένως να έχουν πάρει επίσημη προσφορά από τον προμηθευτή του οχήματος που επιθυμούν (αυτοκίνητο, δίκυκλο/τρίκυκλο, ποδήλατο) η οποία θα φέρει υποχρεωτικά σφραγίδα και υπογραφή του πωλητή. Χωρίς τη επισύναψη επίσημης προσφοράς καμία αίτηση δεν γίνεται δεκτή και επιστρέφεται στον αιτούντα προς συμπλήρωση του συγκεκριμένου δικαιολογητικού συμμετοχής.

Τονίζεται ότι δεν γίνονται δεκτά και δεν είναι επιλέξιμα μεταχειρισμένα οχήματα, οχήματα που προέρχονται από μετατροπή (ακόμα και αν είναι καινούρια) και οχήματα που δεν ανήκουν στις επιλέξιμες κατηγορίες ή ξεπερνούν (για αυτοκίνητα) την Λιανική Τιμή Προ Φόρων των 50.000€. Τέλος, για την επιδότηση σε περίπτωση μίσθωσης , η αγορά του οχήματος στην λήξη της μισθωτικής περιόδου θα είναι υποχρεωτική ώστε να περιέλθει στην κυριότητα του ωφελούμενου.